Pentru cei mai mulți dintre noi, care nu locuim în orașul Comarnic, denumirea localității prahovene depășește (cu siguranță) înțelesurile atribuite de etimologi acestui cuvânt, provenit din bulgară (комарник – komarnik) și care semnifică o colibă mică în care locuiesc ciobanii la stână sau un adăpost care servește la păstrarea și uscarea cașului. Asocierile mentale pe care românii zilelor noastre le fac atunci când aud despre Comarnic sunt de cu totul alta factură și se leagă de veșnicele blocaje în trafic pe care o mică localitate de tranzit, în drumul către capitală, le cauzează fără voia ei. Comarnicul a reușit chiar și performanța de a intra în tezaurul de bancuri românești, care – în special după revoluție – prezenta o amarnică și dureroasă realitate a infrastructurii de drumuri naționale.
Este, într-adevăr, Comarnicul o simplă localitate de tranzit și nimic mai mult? Ce a reușit comunitatea comărnicenilor să păstreze din vechile ocupații și obiceiuri? Ce planuri de viitor se pregătesc pentru orașul prahovean și cum se poate rezolva (o dată pentru totdeauna) problema blocajelor ce survin în trafic?
Sunt întrebări interesante, la care a avut amabilitatea să răspundă pentru Agenda Locală domnul Sorin Popa, Primarul orașului Comarnic.
În cei 8 ani de mandat la conducerea orașului prahovean, domnul Sorin Popa a gestionat multe proiecte îndrăznețe și utile pentru comunitatea locală, dar a și înfruntat multe provocări atipice pentru o localitate cu un numar de numai 11.000 de locuitori.
Redacția: – Celebrul dicton “toate drumurile duc la Roma” a fost transformat de imaginația creativă a românilor ultimilor ani într-o sintagmă aparent definitorie pentru orașul Comarnic, căci acum se spune că: “Toate drumurile se blochează la Comarnic”. Dacă sensul expresiei folosite încă din secolul al XII-lea avea de-a face cu rețeaua excelentă de drumuri construită în Imperiul Roman încă din acele vremuri, sensul actualei ironii românești se leagă negreșit de o modalitate “condimentată” de a prezenta o realitate tristă a drumurilor din țara noastră. Este, totuși, orașul Comarnic mai mult decât o localitate de tranzit, unde participanții la trafic numără oi ca să le treacă timpul, nu pentru că ar mai avea șansa să le zărească pe frumoșii munți sau prin văile ce flanchează majestuos așezarea prahoveană?
Sorin Popa:
Cu siguranță orașul Comarnic este mai mult decât un oraș de tranzit, mai precis la acest aspect lucrăm de câțiva ani încoace, și anume să arătăm tuturor celor care ajung la Comarnic faptul că această localitate beneficiază de un potențial agro-turistic uriaș, de niște peisaje fantastice și o mare accesibilitate în ceea ce privește infrastructura rutieră. Toți vizitatorii care au ajuns în zona noastră, în diferite circumstanțe, s-au declarat profund impresionați de frumusețea locurilor. În plus, aici populația încă mai păstrează (deși la scară mult redusă) vechile obiceiuri și îndeletniciri pastorale, precum creșterea animalelor sau realizarea produselor tradiționale, cu adevărat bio. În ceea ce privește industria localității, este adevărat că la momentul actual nu mai există fabrici sau uzine în zona noastră, însă am facilitat înființarea de magazine ale marilor retaileri naționali, cu scopul de a crește numărul locurilor de muncă disponibile pentru comărniceni la ei acasă, astfel încât aceștia să nu mai fie nevoiți să facă naveta spre orașele învecinate.
Redacția: – Sunteți la conducerea orașului Comarnic de peste 7 ani. Ce proiecte importante, cu impact direct asupra calității vieții comărnicenilor, ați reușit să punctați, alături de echipa dumneavoastră, în cele două mandate pe care le-ați avut?
Sorin Popa: La momentul 2016 am preluat orașul Comarnic cu o datorie către Ministerul Dezvoltării de la acea vreme de aproximativ 1 milion de euro, de care nu am știut până după ce mi-am început activitatea la primărie. Datoria a survenit ca urmare a nefinalizării la timp a trei proiecte pe fonduri europene demarate în 2012, motiv pentru care s-a pierdut finanțarea și ni s-a solicitat să returnăm întreaga sumă către MDRAP. Am reușit, în decursul celor două mandate de primar, să achităm această datorie, precum și penalitățile acumulate între timp – de încă 1 milion de lei.
Aspectul cel mai trist al acestei datorii este acela că în tot acest timp, mai bine de 6 ani, noi nu am putut accesa fonduri europene pentru dezvoltarea localității, așa cum au făcut-o multe alte orașe de nivelul Comarnicului. Așa că am fost nevoiți să facem investiții cu sume provenite din alte surse de finanțare, precum fonduri guvernamentale, județene sau împrumuturi bancare.
Cu toate acestea, pot spune că ne-am dat toată silința să schimbăm în bine viața comunității noastre, pe mai multe planuri.
Am reușit să reabilităm și consolidăm Liceul „Simion Stolnicu” Comarnic- Localul II, un proiect în valoare de 2,2 milioane RON, realizat prin Programul Național de Dezvoltare Locală. Tot în domeniul Educație, am înființat mai multe grupe cuprogram prelungit la grădinițele din localitate, și am dotat școlile cu mobilier sau echipamente informatice.
La capitolul Sănătate, am finalizat construcția Centrului SMURD din zona pieței Comarnic, care la începutul anului 2018 a devenit funcțional. Locația cuprinde garajul pentru maşina pompierilor şi ambulanţă, spații pentru o clinică medicală pentru analize de laborator şi spaţii de cazare.
În ceea ce privește starea drumurilor din orașul nostru, aceasta era una foarte proastă la momentul 2016, iar în acești aproape 8 ani de zile am făcut tot posibilul să reparăm și modernizăm cât mai multe dintre străzile localității, fie prin asfaltare, fie prin betonare. Aș aprecia că până în prezent am modernizat aproximativ 60 km de drum, Comarnicul având în total peste 110 km de străzi.
De asemenea, am înlocuit aproximativ 10-12 km de țeavă de apă în tot orașul și am realizat o nouă captare, rezolvând astfel problema sistării frecvente a furnizării apei potabile în două dintre cartiere, am extins rețeaua de gaze naturale pe mai multe străzi și așteptăm acum începerea lucrărilor de înlocuire în întregime a conductei de gaze pe DJ 101 S, care străbate o bună parte din localitatea noastră. Am modernizat trotuarele în zona centrală a orașului, precum și parcările sau piațetele.
Pe parte de protecția mediului, am achiziționat platforme de colectare selectivă, ce au fost amplasate în patru puncte din zona centrală a localității, cu scopul de a responsabiliza cetățenii cu privire la protejarea mediului înconjurător.
De asemenea, am implementat un sistem complex de supraveghere video cu acoperire în toate zonele și intersecțiile importante din orașul Comarnic, cu 44de camere video amplasate în vederea descurajării și sancționării persoanelor care comit ilegalități.
Totodată, am derulat un proiect de extindere și modernizare a iluminatului public,prin care au fost înlocuite multe dintre lămpile existente cu unele cu led, care au adus o economie de aprox. 40 de mii de lei la bugetul orașului.
Am încercat să atragem și investitori în localitatea noastră, întru-cât doar așa se poate dezvolta un oraș mic așa cum este Comarnicul. Și am reușit, pentru început, prin deschiderea aici a unui nou hipermarket, dar și a unui resort turistic de 5*. Doar acești doi investitori privați au creat zeci de locuri de muncă pentru localnici.
Tot în ultimii ani am realizat un nou Plan Urbanistic General al localității și am construit rigole carosabile pe mai multe străzi.
La capitolul cultură și agrement, am încercat să revitalizăm acest domeniu la Comarnic, iar anul acesta, cel mai probabil în această primăvară, vom avea bucuria să inaugurăm primul parc al orașului nostru. Pe lângă asta, în ultimii ani am organizat o serie de evenimente culturale și tradiționale de valoare, precum „Festivalul Drapelului”, „Cultura la Castel”, „Cultură și tradiție la Comarnic” sau „Ziua Culturii Naționale”, dar găzduim, de câțiva ani încoace, și etape ale Cupei României la Orientare.
Redacția: – Ce ne puteți spune despre proiectele orașului pentru anii viitori? Veți mai candida pentru un nou mandat?
Sorin Popa: În perioada următoare ne concentrăm pe proiectele de modernizare a școlilor din Comarnic. De altfel, avem aprobată finanțarea din fonduri europene pentru eficientizarea energetică a tuturor școlilor din localitate, lucrările urmând să înceapă cel mai probabil primăvara aceasta.
Totodată, am depus proiect pentru amplasarea a 2 stații de reîncărcare a vehiculelor electrice și facem demersuri pentru amplasarea de panouri fotovoltaice în localitatea noastră.
În ceea ce privește traficul îngreunat din zona orașului Comarnic, devenit cunoscut pentru ambuteiajele create, trebuie să menționez faptul că noi am realizat numeroase solicitări către CNAIR pentru crearea unor pasaje pietonale subterane în zonele centru și piață, astfel încât trecerile de pietoni să nu mai încurce traficul rutier de pe DN 1. De altfel, încă din 2021 am încheiat un parteneriat cu Compania de drumuri în vederea construirii acestor pasaje. Am fost anunțați că unul dintre acestea a primit autorizație de construcție, urmând ca și cel de-al doilea să primească „undă verde” pentru realizare.
Un alt obiectiv important pentru Comarnic și în special pentru viața cultural-socială a localității pe care ne dorim să îl finalizăm în perioada următoare este Centrul Administrativ al orașului. Construit inițial pe fonduri europene cu titlul Centru de afaceri și rămas nefinalizat, fiind unul dintre proiectele pentru care s-a pierdut finanțarea, noi i-am schimbat destinația și căutăm surse de finanțare pentru finalizarea acestuia. Aici ar urma să funcționeze departamentele Primăriei Comarnic, dar și alte instituții culturale. De asemenea, clădirea ar urma să găzduiască o sală de spectacole generoasă, lucru care lipsește, din păcate, de mulți ani orașului nostru.
Aș dori să mai subliniez un aspect privind dezvoltarea viitoare a orașului și a noastră ca instituție publică, și anume dorința de a ne digitaliza serviciile. Anii pandemiei și aplecarea tinerilor către tehnologie ne-au învățat că nu mai putem funcționa doar prin mijloacele clasice de informare și administrare, de asemenea timpul comprimat nu ne mai permite să ne îndeplinim toate obiectivele unei zile de lucru decât dacă utilizăm din ce în ce mai mult mijloacele informatice. Am creat, astfel, site-uri și platforme unde cetățenii găsesc toate informațiile necesare, formularele tip, pot depune documente online sau pot achita dările doar cu ajutorul unul telefon sau calculator. Din această perspectivă, am apelat în cursul anilor trecuți – și o vom face cu siguranță și în continuare – la specialiștii Alianței Naționale pentru Digitalizarea Instituțiilor Publice, care ne-au ajutat enorm cu idei sau cursuri pentru funcționari.
Iar ca să răspund și la a doua parte a întrebării dumneavoastră, luând în considerare toate planurile pe care le avem în continuare pentru dezvoltarea armonioasă a orașului Comarnic, pot spune ferm DA, cu voia lui Dumnezeu și a oamenilor, îmi doresc să obțin un nou mandat de primar al localității.
Redacția: – Ce vă determină să vă doriți încă un nou mandat la conducerea administrației locale comărnicene?
Sorin Popa: În primul rând motivația mea este una emoțională. Sunt născut și crescut la Comarnic, aici am primit educația de bază, aici am părinții, frații și copilul, așa că tot ce fac zilnic din funcția pe care o ocup, fac așa cum aș face acasă la mine, în propria gospodărie, cu simț de răspundere și dorindu-mi ca proiectele realizate să fie trainice.
În al doilea rând, analizând pragmatic tot ce am realizat și ce avem în plan pentru viitorul orașului nostru, consider că trebuie să avem o continuitate a lucrărilor demarate, o stabilitate a proiectelor, astfel încât oamenii să observe o dezvoltare armonioasă a localității.
Redacția: – Va putea fi rezolvată, măcar în anii următori, aparent eterna problemă a blocajelor de pe DN 1, din zona tronsonului aferent localității Comarnic? Ce face administrația locală, cea județeană sau chiar cea națională pentru ca această situație neplăcută să fie rezolvată?
Sorin Popa: În decursul anilor noi, primăria Comarnic, am făcut nenumărate adrese către CNAIR ȘI Ministerul Transporturilor pentru a rezolva cumva situația blocajelor din trafic din zona localității noastre. În primul rând este neplăcut pentru localnici, nivelul de poluare fiind foarte mare în zona centrală iar deplasarea dintr-un cartier în altul foarte dificilă. În al doilea rând, este neplăcut și pentru cei care tranzitează orașul și care pierd, uneori, ore bune în trafic în zona localității noastre.
În acest sens, în 2021 am încheiat un parteneriat cu CNAIR în vederea construirii a două pasaje pietonale subterane în zonele centru și piață, astfel încât să eliminăm două treceri de pietoni foarte periculoase pentru siguranța oamenilor, dar care îngreunau, la rândul lor, traficul pe DN 1. Noi am făcut tot ce a ținut de noi, au primit autorizație de construcție pentru unul dintre aceste pasaje, urmând ca și pentru cel de-al doilea să se dea unde verde pentru începerea lucrărilor.
De asemenea, în toamna lui 2023 s-a dat ordinul de începere a lucrărilor pentru construcția îndelung-așteptatei centuri ocolitoare a orașului Comarnic. Investiția este realizată de Consiliul Județean Prahova, în parteneriat cu Ministerul Transporturilor/CNAIR și ar trebui să fie gata până la finalul acestui an. Conform proiectului, la intersecţiile cu DN 1, sunt prevăzute sensuri giratorii dimensionate, astfel încât să preia traficul actual care va proveni de pe centura Comarnic şi din oraşul Comarnic. Centura Comarnic va servi ca drum de descărcare a viitoarei autostrăzi A3 și va decongestiona cu siguranță traficul din zona orașului nostru.
Redacția: – Am aflat că sunteți implicat (ca și voluntar) în diverse activități ale Asociației Frației Creștin Ortodoxe de Pretutindeni, ceea ce este un lucru salutar, pentru că știm că această asociație dezvoltă proiecte caritabile ce ajută comunități românești diverse, din țară și din străinătate. Vă rugăm să explicați pentru cititorii noștri cum se împacă etica creștin ortodoxă cu calitatea de politician?
Sorin Popa: În opinia mea, pentru a avea rezultate cu care să se poată identifica și cetățenii creștin ortodocși, care în comunitatea noastră sunt majoritari, un ales local trebuie să fie, înainte de toate, un bun creștin. Iar prezența lui Dumnezeu în proiectele pe care le realizează un primar nu face decât să le facă mai trainice și mai „sănătoase”. Prin urmare, pot spune că etica creștin ortodoxă se împacă bine cu calitatea de politician, pentru că cetățenii apreciază mult onestitatea și cinstea aleșilor lor. Drept dovadă, au creditat primarul lor cu încredere în două rânduri și sper să o mai facă și la alegerile din 2024.