vineri | 24 ianuarie 2025
spot_imgspot_img

Top 5 săptămânal

Alte Știri

Reparaţiile capitale la viitorul sediu al CJ Bihor se apropie de final

Lucrările exterioare de restaurare şi reabilitare la viitorul sediu al Consiliului Judeţean Bihor, fostul Palat al Finanţelor din Calea Republicii nr.35, au ajuns la 90% stadiu de finalizare, fiind în curs amenajările interioare, realizate în procent de circa 45% până în prezent şi care urmează să fie finalizate până în luna mai 2025.

Reabilitarea palatului a început în 1 august 2022, licitaţia fiind câştigată de o asociere de trei firme bihorene, proiectul fiind semnat de arhitectul Cristian Puşcaş, de la firma locală Novartis.

Specialist în restaurarea clădirilor de patrimoniu, cu o experienţă profesională de aproape 20 de ani, arhitectul Cristian Puşcaş a precizat că fostul Palat al finanţelor este, din punct de vedere arhitectural, una dintre clădirile eclectice cele mai reprezentative din oraş, „extraordinar de valoroasă”, atât datorită configuraţiei planimetrice şi a programului de arhitectură iniţial, anume clădire de birouri, cât şi al bagajului decorativ.

„Faptul că a fost concepută şi ridicată la început de secol XX, în anul 1900, cu o funcţiune de birouri, ca sediu al Finanţelor, face mult mai uşor proiectul de reconversie funcţională în care se găseşte în prezent, ca sediu al Consiliului Judeţean. Atât la interior, cât şi la exterior avem un repertoriu întreg de decoraţii murale, parietale, pictură, feronerie, lambriuri extraordinare, dar în mod special, partea de stucatură, atât la interior, cât şi la exterior, este fabuloasă şi impresionantă”, a precizat, pentru AGERPRES, arhitectul Cristian Puşcaş.

Potrivit acestuia, au fost reabilitate faţadele, inclusiv spre curtea interioară, în procent de 90% şi se lucrează intens la interior, acolo unde s-au făcut deja compartimentările, la finisaje şi restaurarea elementelor decorative: pictură, stucaturi, pictura de pe tavanul casei scării principale, feronerie şi altele, atât la finisajele istorice, dar şi la cele contemporane: parchetul pentru birouri, zugrăvelile, corpurile de iluminat.

„Tot ce înseamnă amenajare interioară este acum în lucru, într-un stadiu de circa 35 – 45%. Ce a fost mai complicat şi interesant a fost propunerea de amenajare a sălii de şedinţe, subfuncţiune care nu se regăsea în configuraţia iniţială a clădirii. Aici, condiţionările structurale ne-au determinat să alegem ca amplasament pentru sala de şedinţe etajul doi, unde am reuşit să dezafectăm anumiţi pereţi de rezistenţă”, a menţionat arhitectul.

Abandonată timp de 13 ani, în urma unui litigiu, clădirea a suferit însemnate distrugeri, atât din cauza timpului şi a intemperiilor, cât şi a celor care şi-au găsit aici adăpost temporar.

„Am reuşit să recuperăm şi să recreăm toate ornamentele în replici ale celor originale. Tot din ceea ce se vede la exterior este replică a elementelor originale, dar ele sunt făcute de meşteri restauratori. Prin urmare avem această mulţumire a conştiinţei că ceea ce s-a făcut este bine făcut”, a conchis arhitectul Cristian Puşcaş.

Vicepreşedintele Consiliului Judeţean, Mircea Mălan a declarat luni, pentru AGERPRES, că în prezent se zugrăveşte ultima faţadă din curtea interioară şi se lucrează la restaurarea ornamentaţiilor interioare, precum şi la integrarea ultimelor instalaţii electrice, urmând zugrăvelile finale şi placarea pardoselilor.

Potrivit acestuia, Primăria Oradea va amenaja spaţiul pietonal din jurul clădirii. Între timp, se lucrează la proiectul pentru mobilier şi se va organiza licitaţie pentru achiziţionarea mobilierului şi a dotărilor necesare.

„Scopul acestui proiect este de a pune în valoare clădirile arhitectonice importante, atât pentru imaginea oraşului nostru, pentru că este amplasată într-un loc cu vizibilitate foarte mare, dar, în acelaşi timp, şi pentru a crea condiţii cât mai bune bihorenilor care apelează la serviciile Consiliului Judeţean şi celor care vor munci, pe viitor, în această clădire”, a subliniat vicepreşedintele CJ Bihor.

În plus faţă de lucrările de consolidare şi cele care pun în valoare clădirea din punct de vedere arhitectural, proiectul a presupus şi adoptarea unor soluţii moderne de eficientizare energetică, cum ar fi reabilitarea termică a faţadei şi utilizarea surselor regenerabile de energie. Acestea vor scădea semnificativ cheltuielile de funcţionare.

Lucrările sunt executate de asocierea de firme Drum Asfalt, Constructorul Sălard şi Drumuri Bihor, valoarea totală a investiţiei fiind de 48.059.810,97 lei, inclusiv TVA. Finanţarea proiectului este asigurată din bugetul propriu al Consiliului Judeţean Bihor şi din fonduri europene, prin Programul Regional Nord – Vest 2021-2027.

De anul viitor, activitatea Consiliului Judeţean Bihor va fi relocată în acest sediu. În noua clădire administrativă va funcţiona aparatul propriu şi instituţii subordonate – Instituţia Arhitectului Şef, Agenţia de Dezvoltare Intercomunitară Ecolect, Asociaţia de dezvoltare intercomunitară Ecoland Bihor, o parte din Direcţia Generală de Asistenţă Socială şi Protecţia Copilului (DGASPC).

Palatul Finanţelor Publice a fost construit în perioada 1899-1900 şi poartă amprenta cunoscutului arhitect Rimanoczy Kalman. Palatul a devenit Policlinica Mare după cel de-al II-lea Război Mondial, până în 2008. Clădirea a intrat în patrimoniul Judeţului Bihor în 2016, după aproape 13 ani de procese privind revendicarea imobilului de către un ordin călugăresc subordonat Bisericii Romano-Catolice. În acest timp, clădirea a ajuns într-o stare avansată de degradare.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Articole populare